Ramen ❤

Ingredienser

Här ger jag inga mått, jag har försökt få ned mått - men jag gör denna annorlunda varje gång jag gör den här hemma. Därför får ni endast en lista på ingredienser och en instruktion på hur ni går tillväga. En tumregel är att hellre ta för lite och lägga i mer efteråt.

Riven ingefära

Vitlök

Hackad chili

Grönsaksbuljong

Vatten

Blandade rotfrukter och grönsaker (t.ex. morot, palsternacka, rotselleri, selleri, osv.). Jag brukar ta det jag har hemma :)

Japansk soja

Vitvinsvinäger

Risvinäger

Shiitake svamp

Salladslök

Sesamolja

Risnudlar

Tofu

Maizena

Chili

Salt

Pak choi

Solrosskott

Koriander

Färsk lime

Svartpeppar

Steg 1

Häll lite olja i en kastrull. Fräs riven ingefära, hackad vitlök, chili, torkad koriander och svartpeppar.

Häll på vatten så det når upp till ungefär halva kastrullen, ev. lite mer.


Steg 2

Släng i en eller två grönsaksbuljoner beroende på hur mycket du gör.

Nu ska du droppa i japansk soja och lite vitvinsvinäger och risvinäger efter smak.


Sjud i 30 minuter.


Steg 3

.Medan soppan sjuder:

Skiva tofun, salta och häll på chili - vänd sedan i maizena.

Stek tofun i rikligt med olja.


Tvätta pak choi-kålen och stek i lite olja. Krydda med salt, citronpeppar och lite chili.

Steg 4

Blanda i skivad shiitake, hackad salladslök och ett par droppar sesamolja.

Låt koka i ca 5-10 minuter.


Lägg i nudlarna och låt stå ett par minuter tills nudlarna känns klara.


Njut av en gudomlig soppa!